episod 3

keesokan paginya, saya bangun pagi dgn menggelabah sbb memikirkan 1st test subjek akaun yg tinggal lagi sehari itu. mana taknya, malam td sibuk tgk cd sampai larut malam.

saya yg mula2 buat dek tiba2 jd mcm cuak je. saya pun taip sms pada MNG.

"bila nk ajar aku akaun?"

"aku kelas petang. pagi ni aku takde kelas. kau free ke?"

"aku habis kelas kul 10. ok nanti jumpe kat library la"


lps habis kelas jam 10 pg, saya ke library. terus saya duduk di hadapan MNG yg sudah menunggu saya dgn senyuman.

saya pun mula la sesi tusyen dgn MNG tp baru 5 minit berlalu, saya dh ajak borak, bukak topik pasal schoolmates kitorg. saje nk update citer kawan2. nmpk sgt la saya ni tak fokus pada apa yg dia cuba terangkan.

"tak pe2. ms otak tgh fresh ni, kite study dulu. nanti bila dh penat study baru kite smbg borak2, citer2 ye" suara MNG lembut aje, mcm org pujuk anak2 kecik. hehe.

saya senyum dan angguk kepala bila MNG berkata begitu. saya tak terasa pun bila MNG berkata begitu. mungkin nada MNG itu yg buat saya tak terasa mcm mamat ni poyo ke, mamat ni berlagak ke atau apa2 perasaan yg menjengkelkan.

saya pun cuba fokus bila saya lihat MNG yg bersungguh2 mengajar saya sedangkan mata saya asyik leka tengok org yg lalu lalang di sekeliling saya.

ada juga kawan2 yg nmpk kami mengusik kami.

"study akaun dgn pakwe ke?"

"eh, mana ada. ni bukan pakwe aku la. dia schoolmate aku dulu tp dia part 2" saya memperkenalkan MNG pada kawan2 saya itu.

akhirnya, sedikit sebanyak ada la 10% yg MNG ajar masuk ke kepala saya. benarlah kata org2 tua, jika sesuatu benda tu kita ckp susah, susah la jdnya. tp MNG cuba membuatkan saya suka subjek akaun ini.

lps hampir 1 jam 30 minit saya ber-tusyen, saya rasa saya dh penat menerima segala input yg MNG beri. malah, MNG juga perasan.

"hmmm, tak pe lah. dh penat ye? ok, kite rehat dulu. dh byk sgt input. eh, td ko nk citer apa? citer la. aku nk dengar ni"

saya pun apa lg, bila diberi peluang mcm tu. td bukan main mcm longlai aje. tiba2 saya terus segar bugar dan MNG seakan seronok dgr mulut becok saya ni bercerita tentang itu-tentang ini.

tgh2 bercerita, saya toleh jam di tgn kiri saya.

"hah? dh kul 12.30? patut la lapar. hmmm, hari ni dwn mkn masak lauk ayam. kena cepat ni, nanti beratur panjang. ok la, nk balik laaa"

MNG pun tolong saya kemas buku2 saya yg berselerak atas meja.

"bila nk sambung study lg?"

"hah? tak yah sambung la. cukup la, lulus je pun dah ok. aku sambung belajar sendiri je kat bilik"

MNG senyum aje. sbb niat saya mmg sekadar nk lulus aje utk 1st test ini. biasa la, study last minit. esok nk test, baru hari ni nk bukak buku.

"ok la, tima kasih. baiiii". saya terus meninggalkan MNG dan saya dgn kalut2 balik kolej. sudah terbayang2 lauk ayam di dwn mkn.



3 comments:

Haliza Haron said...

smbg lg ker citer nih? hehe..
xsabar nk tggu episod seterusnye :)

Haliza Haron said...

btol², kdg kite taip utk sendiri bace selain bole kongsi pandangan ngan readers lain. :)

same².. sy slalu jln² blog org tp jarang comment. hehe..

mingming said...

haliza:

hak ah...smbg lg la citer ni.
walaupun citer ni bukanlah best-tragis-romantik sgt punnn tp saje suka2,utk kenangan diri sendiri je.

btw, tima kasih sbb sudi singgah :)