co-ba-an kah?


Saya menerima panggilan telefon dari MNG beberapa jam sebelum MNG berangkat ke kota paris atas urusan kerja.

perbualan telefon itu tidak perlu dicatat di sini kerana tidak penting tetapi ada satu perkara yg membuatkan saya rasa seriau.

MNG : sayang, abg dh ckp dgn mak abg.
saya : cakap apa?
MNG : haih, kata nk kawen....
saya : hehehe...abg dh ckp ek? abis tu, mak abg ckp apa?
MNG : mak suruh abg bwk syg dtg rumah, dia nk kenal la dulu sebelum dia hntr cincin
saya : haaaa??? alaaaaa....mcm takut je nk gi jumpa parents abg. betul ke ni? bukan panggilan hangit ke ni?
MNG : ni bukan panggilan hangit. bukan cobaan. ready je la. lps abg balik dr france ni, abg bwk syg gi jumpe mak abg. kalau tak smpt hujung minggu ni, hujung minggu depan. ajaklah adik temankan nanti.
saya : alaaaa, syg cuak laaaa. segan pun ada. syg kan pemalu orgnya, nanti syg dtg rumah
abg, syg nk pakai topeng H1N1 laaa. kalau nk pakai purdah, mcm alim sgt pulak.
MNG : paaakailah, sayang. abg nk tengok nanti syg pakai ke tak topeng tu ms dtg rumah abg
saya : abg gi sana seminggu je kan? kalau abg nk buat keje kat sana 2-3 minggu pun tak pe. lmbt sket syg jumpe mak abg
MNG : ye lah tu...


walaupun perbualan itu telah berlalu dua hari lepas, tapi saya berasa sgt berdebar2. perasaannya seakan menunggu keputusan SPM aje. bunyi kompang mcm semakin dekat dgn telinga saya.

saya berbual dgn beberapa teman rapat dan sepupu berkaitan perkara ini. tapi secara umum sahaja. tidak pula saya nyatakan yg saya akan pergi menemui ayahbonda MNG dlm masa terdekat ini.

"bercinta bukan main lama, 7-8 tahun. bila lg nk jumpe parents dia?"

"perahsia betul dia tu ye..."

itulah antara kata2 mereka bila kami berbicara topik ini. ya, MNG mmg sgt perahsia orgnya. cuma teman baik dia sejak sekolah itu seorang sajalah yg tahu tentang kami. bukan MNG tidak rapat dgn ahli keluarganya tapi bila masuk bab2 chenta hati ni, MNG cukup berahsia. saya juga akui agak sukar membuat telahan apa yg tersirat di dlm hati MNG.

apalah agaknya reaksi ayahbonda MNG bila mendapat tahu saya adalah jiran pakcik MNG (adik bonda MNG) kerana rumah saya cuma selang 4 rumah sahaja dgn rumah pakcik MNG. sedangkan setiap tahun mereka pasti datang beraya ke rumah pakciknya itu. mmg tmbh surprise-lah. hehehe

saya setkan dlm diri, just be urself dan bersederhana saje. mmg saya perlu kawal cara gelak saya yg terbahak-bahak itu. terkejut pulak ayahbonda MNG nanti jika saya over acting sbb MNG sendiri seorg yg soft spoken dan low profile. ya, kami mmg sgt kontras.

saya nyatakan hasrat MNG itu kpd ummi. pesan ummi kepada saya cuma satu - jgn gedik ms kat rumah org. hehehe

(hari ini boleh la saya katakan pd diri yg sudah sedia utk ke rumah MNG tapi hari ni baru hari isnin....tak tau la nanti bila betul2 tiba masa nk ke rumah MNG.... maklumlah, saya ni berdarah gemuruh. hohoho).




6 comments:

-yani- said...

insya allah
sy doakan semuanye berjalan lancar..
:)

mingming said...

yani,
terima kasih atas doa kamu :)

semoga segala yg dirancang diizinkan Allah. amiiinnnn

dialicious said...

Mingming..jgn risau..pakai baju kurung&bwk buah tangan.gudluck yer..jgn takot2.saya salu kenal je guys mesti kene jmpe parents dorg kalo dorg betol2 nak serious.bkn apa..sebab nak tau sesuai ke tak dgn family dia.hehehe

mingming said...

diah, thanks 4 da tips...
niat nk kenal+jumpe his family mmg dh lama ada,dr awal2 kawan dulu..tp tau aje la style ayah dia kannn,segan la pulak...harapnya sesuwaiii la dgn family dia :)

:: !zyan :: said...

all the best!
saya pun dulu mula2 nak jumpe takut la kalo wat perangai pelik2...gelak kuat2...ahaha!

mingming said...

izyan, betul gak tu.takut gak terkeluar perangai2 pelik tp benar tu..hahaha