i'm not single


tarikh 29 mei adalah amat hari bersejarah buat saya. bukan bersejarah buat saya sahaja, malah ahli keluarga saya juga. almaklumlah majlis perkahwinan pertama adik beradik saya. pagi itu, saya bangun seawal 5 pagi. ish ish ish, jarang sungguh saya bangun seawal itu. bangun sendiri pulak tu. kagum saya dengan diri sendiri. selalunya saya ni kena ada orang yang tolong kejutkan ataupun jam loceng kena menjerit kat sebelah. itu pun belum tentu terus melompat bangun.

saya terbangun awal tu sebab saya rasa jari kaki dan tangan saya sangat kebas dek balutan inai. kecut-kecut tangan saya lepas saya basuh inai di tangan. oleh kerana bimbang gerabak keretapi bangun, saya pun terus mandi. takut nanti kena beratur panjang pulak nak ambik giliran. rumah saya dipenuhi dengan sanak saudara malam itu.kak ija, pengapit saya pun tidur di rumah saya.

lepas mandi dan solat subuh, saya beritahu kepada ummi untuk ke dewan sekolah. orang kata, untuk last touch up. pada mulanya, ummi melarang tapi akhirnya akur dengan kehendak saya. jarak rumah saya dan dewan sekolah tidaklah begitu jauh, kira-kira 100 meter aje. ala, sekolah rendah saya dulu. bertemankan kak ija, saya ke dewan sekolah. semalam hujan. bimbang jugak sudut tempat buku tetamu tu comot akibat hujan. alhamdulillah, semuanya ok.

pukul 7.45 pagi, kakak andam saya (kak ros) tiba di rumah. dah lah masa tu perut saya terasa macam nak buang air besar. tup tup bila adik saya masuk bilik saya dan maklumkan kedatangan kak ros, terus rasa nak terkucil hilang. nak sarapan pagi pun macam tak selera sangat. tak rasa lapar pulak tu. selalunya, sarapan pagi adalah wajib bagi saya setiap hari. sesi bermekap-mekapan pun bermulalah. tapi saya rasa yang paling mencabar untuk kak ros mekapkan saya adalah ketika dia nak mekapkan bahagian mata saya. masa dia nak letak, apabenda namanya tu? ala, yang macam pen letak kat bawah mata tu. eyeliner eh? maklumlah saya ni tak pernah bermekap. mekap masa dinner kat uni dulu pun, kawan yg tolong conteng-contengkan. masa kak ros nak letak eyeliner tu kat mata, leceh betul. terkelip-kelip mata saya.

pernikahan saya dijadualkan jam 10 pagi. lepas mekap, saya dan ahli keluarga melangkah ke surau. jarak rumah saya dan surau pun tak jauh. 50 meter aje. MNG dan ahli keluarganya pula bersiap-siap di rumah makciknya yang selang 3 buah rumah dari rumah saya. ketika saya melangkah keluar dari rumah saya, saya dah ingatkan diri saya, apa yang akan terjadi atau apa sahaja terjadi, saya kena senyummmm. tak payah nak meroyan ke hapa ke. tak payah nak pikir-pikir lagi kalau ianya tak menjadi seperti yang kita rancang. kita hanya mampu merancang, kan? tapi jangan sampai tak rancang apa-apa langsung. sebab ini majlis kita. betul tak?

sebelum dinikahkan, saya bergambar dengan orang paling berjasa dalam hidup saya - ummi dan ayah tersayang.


bersama adik-adik saya, nana dan kikin. thanks, korang!


majlis pernikahan saya berlangsung secara sederhana sahaja. alhamdulillah, dengan sekali lafaz, saya sudah menjadi milik MNG. perasaan masa tu seronok dan bersyukur sangat-sangat. 8 tahun kasih tercipta, akhirnya impian termakbul jua. nasib baik ustaz Osman, jurunikah pada hari itu tak tanya macam-macam sangat. saya asyik senyum aje dan tangan kanan saya sibuk tunjukkan 2 jari -nak menge-peace. saudara mara saya cakap, saya suka main-main. orang lain selalunya sedih tapi bila time saya ni, semua jadi tak sedih. saya pun tak suka nak cedih-cedih. saya suka yang ceria. hmmm...tak kisahlah, sedih ke, gembira ke, alhamdulillah semuanya selamat. asalkan pernikahan kami direstui kedua belah keluarga, itu sudah mencukupi bagi saya. apa lagi yang lebih bernilai selain dari keberkatan orang tua kita, kan?

setelah akad nikah selesai, sesi menyarungkan cincin. makteh saya meminta emak MNG yang menyarungkan cincin ke jari saya yang runcing ini . hmmm.... ada juga rakan yang bertanya, mengapa bukan MNG yang menyarungkan cincin? tak kisahlah kan. janji semuanya dah selamat. selepas emak MNG menyarungkan cincin,  sesi bersalam-salaman pula. 


sambil bersalam dengan MIL pun, sempat menge-peace

calon isteri mithali. ececehhh . [saya sangat suka gambar ni. baju saya nampak sangat cantik]

selepas itu, saya bersalam dengan ahli keluarga, sanak saudara yang hadir. tidak lupa juga keluarga dan sanak saudara yang baru. selesai bersalam, sesi bertukar-tikar dulang hantaran pun bermula. pada mulanya, hanya 9 dulang berbalas 11 tapi akhirnya 11 berbalas 13 sebab nak lebihkan hantaran makanan.

mari kita cekidaut 11 dulang hantaran MNG kepada saya.
 
dulang 1 - mas kahwin sebanyak RM 300 dibentukkan sebagai kelopak bunga dan daun, wang hantaran di dalam buku akaun dan jam tangan. saya memang merahsiakan wang hantaran dari pengetahuan sanak saudara. hanya ahli keluarga saya dan MNG sahaja yang tahu. memang ramai yang bertanya, tapi setiap kali ditanya inilah jawapan saya:

"lebih sikit dari erra fazira, kurang sikit je dari siti nurhaliza." hehehe. saje saya melawak. dapatlah saya mematikan idea mereka yang bertanya dari terus menerus menembak bertubi-tubi soalan kepada saya. contohnya, bulan madu kat mana? bla...bla...bla... macam-macam soalan yang ditanya nanti.

dalam saya dok biarlah-rahsia-biarlah-rahsia, tup tup taklimat Ustaz Osman pagi tu meleraikan segala. saya baru je cadang nak terus-biarlah-rahsia. masa Ustaz Osman bagi taklimat pagi tu, dia cakap, mas kahwin dan duit hantaran perlu diakadkan sekali untuk bagi lebih kat isteri. alaaaa....tiada rahsia lagi :(

dulang 2 - bunga rampai dan cincin
dulang 3 - buah-buahan


dulang 4 - buku agama
dulang 5 - sepersalinan telekong
dulang 6- sepersalinan baju kurung
dulang 7 - set wangian dan mandian


dulang 8 - kasut dan handbag yang sepadan.


masa cari barang hantaran hari tu, saya tak susah mencari kasut. selalunya, kasut lah yang paling susah saya nak cari yang berkenan. tapi alhamdulillah Allah telah mempermudahkan urusan. saya masuk sahaja ke kedai, terus saya jatuh cinta dengan kasut ni. siap matching dengan beg lagi youuu. mujur juga ada saiz untuk kaki cinderella saya ni iaitu saiz 4. saya sangat sukaaaa kasut dan beg ni. dah lah dapat diskaun gila-gila sebab masa beli hari tu tengah sale. dah diskaun pun, saya rasa menggigil jugak la nak bayar. terima kasih MNG sebab belikan beg dan kasut ni.


dulang 9 - kueh saya-tak-tahu-nama. 
kueh ni MIL saya cakap kueh orang tua-tua sebab orang tua-tua aje yang pandai makan kueh ni. yang pandai buat pun, orang tua.

dulang 10 - seperais
eh, kenapa kosong ni? MNG bagi saya rumah sebab tu lah dulang hantaran ni kosong. takkan rumah nak letak kat sini.cheeewaahhh. acah aje. sebenarnya ini dulang untuk kek hantaran. ada makcik MNG ni nak sponsor kek tapi entah macam mana dia boleh terlupa nak ambil kek yang telah ditempah. nak dijadikan cerita, orang yang ambil tempahan pun lupa nak buat kek yang makcik MNG tempah. maka, terpaksa lah pakcik MNG berlari ke secret recipe. maka, nama kek kami: kek ketuk pintu. tapi lupa pulak mana gambar dulang yang dah letak kek ni.


aik? takkan 10 dulang je? 1 dulang lagi, dulang tepak sireh. mana pulak gambar tepak sireh ni? sementara kite dok selongkar balik gambar kek dan tepak sireh, mai tengok dulang hantaran dari saya pulak.

saya bersama 13 dulang hantaran saya kepada MNG. sebenarnya saya minta ahli kelab jeng jeng saya bukakan kotak untuk kek hantaran. bagi kek aje lah kan, tak payah lah kotak-kotaknya sekali. kan tak cantik dalam gambar tu. jurukamera nak ambil gambar pun senang. tapi ada pulak makcik sorang ni cakap tak payah bukak, bagi dengan kotak. tup tup masa dulang hantaran diletakkan di surau, saya lihat kek hantaran saya tak dibukakan kotaknya. saya malas nak meroyan. senyum dan terus menge-peace.


dulang 1 - sireh junjung



tadaaaa....inilah dia sireh junjung yang Uda tolong gubahkan untuk saya. terima kasih Uda. saya? saya tolong belikan bunga dan daun sireh aje.

dulang 2 - kitab suci Al-Quran
dulang 3 - buah-buahan
dulang 4 - wangian dan tali pinggang



dulang 5 - jam tangan

dulang 6 - sepersalinan kemeja dan tali leher

dulang 7 - sepersalinan seluar slack

dulang 8 - set mandian

dulang 9 - kasut

dulang 10 - kueh-bentuk-sampan. sponsor by maklang gemas. thanks!

dulang 11 - gula-gula. sponsor by cousins PD. macehhhh

dulang 12 - coklat. sponsor by cousins singapore. terima kasih!

dulang 13 mana? dulang ke-13 adalah dulang kek. gambar kek yang dibukakan kotaknya, tak diambil pulak. walaupun gubahan hantaran saya biasa-biasa aje tetapi bagi saya ianya sangat tak ternilai sebab hantaran ini semua dibuat sendiri, tidak ditempah. walau mungkin pada mata orang lain, ianya hiasan hantaran biasa-biasa aje tapi apabila ia dibuat dengan penuh ikhlas, penuh dengan kasih sayang, ianya menjadi lebih mahal dari barang-barang yang diletakkan di atas dulang hantaran tersebut. saya sayang ummi saya. saya sayang keluarga saya. saya sayang saudara mara saya. kalau saudara mara saya yang tahu pot pet pot pet aje tapi tangan tak gerak sama pantas macam mulut mereka pun, nak sayang jugak ke? tak pelah, saya sayang jugak. saya sayang semuanya.

hmm.... gambar hantaran dah. mana pulak gambar pengantin? nak gambar pengantin! *sambil gaya hentak-hentak kaki. ok, ok. sila teruskan sroll ke bawah untuk lihat gambar pengantin.



i'm not single :)

 nasib baik dalam blog ni tak nampak gigi belakang saya bertampal. [tu la, gedik sangat ambil gambar nganga-nganga mulut. jangan zoom gambar ni ye.]


saya sangat suka baju yang saya pakai masa majlis nikah saya ni. dan saya juga sangat suka lihat MNG berbaju melayu serba putih ini. suka bangettt dehhhh! memang pengantin dengan warna putih sangat suwiiitttt.



oh, tak lupa juga bergambar bersama peng-kepit. tapi kenapa macam tangga daaaa....



No comments: