sekitar persiapan majlis perkahwinan saya


apacer mingming?

uhuk...uhuk...agak terbatuk-batuk sedikit menulis blog kali ini sebab cerita yang sudah agak basi. takpelah, seronok jugak tulis sambil terkenang ni. iyelah, perkahwinan adalah antara perkara manis dalam kehidupan manusia.

di sini juga saya ingin mengucapkan jotaan terima kasih kepada ahli keluarga saya yang secara relanya menjadi ahli kelab jeng jeng. kenapa nama kelab jeng jeng? sebabbbb....yang ringan sama dijinjing. hihihi. jadi, nama yang lebih komersial - jeng jeng. mereka adalah terdiri daripada adik-adik saya yang comei macam kaklong dia jugak, kikin sebagai presiden dan apit sebagai naib presiden. ketua-ketua exco adalah adik-adik saya yang lain iaitu jaja, af dan amir. oh ya, penasihat kelab juga tidak dilupkan iaitu mestilah ummi dan ayah saya. along takkan lupa lah jasabaik korang tolong along masa hari tu. along lap u, lahhhh. muah muah muah.

tiada bunga rozek untuk kelab jeng jeng saya selaku penanggah. tapi saya gantikan dengan tag aje. hihi. pakai tag macam fasilitator kem motivasi pulak. terima kasih kikin sebab sudi luangkan masa dan bagi pinjam pencetak berwarna (printer colour) untuk buat tag ini.

puan penasihat dan naib presiden merasmikan tag kelab jeng jeng

oh, tak lupa juga terima kasih kepada ayun (sepupu saya) sebab datang ke rumah saya awal 3 hari sebelum hari majlis untuk hulurkan tangan ringankan beban. siapa boleh lupa weiiii kita adik beradik, Puan Penasihat dan ayun tidur pukul 3 pagi 2 hari sebelum majlis. sebab kita sama-sama menggembleng tenaga mengikat reben pada bahulu gulung yang ditempah untuk dijadikan door gift.

ummi saya cakap, kalau  takde riben, macam tak cun sangat. mula-mula saya membantah nak ikat-ikat reben ni sebab leceh. ye lah, saya tak nak susahkan orang. tapi apa yang penting, memang kerjasama! maka, jari jemari kita terus sama-sama rancak mengikat reben sambil membuat lawak bodoh. telinga kita pula disajikan dengan lagu-lagu merapu mat saleh yang Af download kat PC dia. masa mula-mula Kak Ros hantar bahulu gulung yang saya tempah malam itu, kami semua terliur. tapi bila kami selesai menyiapkan pada pukul 3 pagi, terus cari bantal. dah tak teringat nafsu nak curi-curi makan bahulu gulung ni.

walaupun masa tu dah pukul 2-3 pagi tapi tengok ahli kelab jeng jeng saya ni, tekun ikat reben pada bahulu gulung sambil kat leher sentiasa tergantung tag kelab jeng jeng. sangat komited. cayalah!

ayun, sepupu saya

                                                                     
 adik saya, af juga tak lokek tenaga ikat-ikat reben ni

bahulu gulung yang sudah diikat reben

banyak benda saya uruskan sendiri aje. dan dibantu oleh ahli majlis tertinggi kelab jeng jeng.  bukan tak percaya pada orang lain, cuma saya tak mahu susahkan saudara mara. saudara mara dapat datang meraikan pun, saya dah syukur sangat sangat. kalau ada benda yang boleh saya buat, saya buat. kalau ada saudara yang nak hulurkan bakat atau sumbangan, saya terima dengan hati terbuka. rezeki jangan ditolak, betul tak?

sehari sebelum tarikh saya nikah adalah hari cuti am. pengapit saya, kak ija dengan rela hati datang sehari awal untuk membantu saya dan keluarga melengkapkan persiapan. kehadiran kak ija pada pagi jumaat itu sangat-sangat membantu. tengahari lepas solat jumaat, MNG pula datang untuk membantu mengemaskan dewan sekolah, lokasi majlis kami. hmmm....kalau orang lain mungkin ada perintah berkurung. tetapi perintah berkurung saya kononnya seminggu tapi anjak 5 hari, 4 hari,3 hari, 2 hari. sudahnya, tiada perintah berkurung langsung sebab ada sahaja urusan yang perlu kami buat bersama. saya, kak ija, ayun dan MNG sama-sama menyapu dewan, mengalihkan barang-barang yang tak sepatutnya berada di dalam dewan. berpeluh-peluh MNG angkat-angakat meja sekolah, angkat table ping pong bawak keluar.

tak lama lepas kami habis berkemas-kemas, vendor baju pengantin, mekap dan pelamin saya bernama kak ros tiba untuk memasang pelamin. kak ros datang tepat pada masanya. sejam lepas itu, abang-abang pemasang khemah (geng katering) pulak datang, memasang 6 khemah seperti yang dijanjikan. 

kami juga meminta abang anum (technician) datang, untuk memastikan kedudukan P.A sistem untuk majlis esok hari. kami tidak mahu P.A sistem terganggu di hari majlis. kami sekali lagi berbincang  buat kali terakhir tentang flow hari majlis. masa bila nak pasang lagu gamelan, masa bila nak pasang lagu, masa bila nak bentikan lagu untuk laluan azan.

pukul 6 petang, hujan turun sangat lebat. kak ros meminta diri setelah selesai memasang pelamin. saya sangat teruja dengan pelamin kak ros. abang-abang pemasang khemah di luar dewan juga mencuri-curi pandang pelamin di dalam dewan. mereka kata, pelamin cantik. saya senyummmmm. macehhhhh kak ros.

hampir pukul 7, abang pemasang khemah pun beredar. saya kesian sangat sangat pada MNG. dah la pagi td dia dok pantau orang pasang khemah rumah dia. tengahari pulak, lepas solat jumaat, MNG datang ke rumah saya untuk tolong mengemas. ni dah maghrib, dia ada kat sini lagi - tolong saya mengemas. esok dah hari majlis.

berulang kali kak ija suruh saya berehat. kak ija cakap, pengantin kena rehat. tak boleh buat keje berat-berat. dan berulang kali juga saya cakp pada kak ija, saya ok je. saya kan raja sehari berjiwa rakyat. hehehe.

lepas solat maghrib, saya hantar MNG ke stesen putra LRT. bai bai laling. jalan baik-baik tau. esok kite nak nikah. hehe. haaa...sebab tu la saya kesian sangat kat MNG ni. dah la datang 40 km sehala jauhnya, naik pengangkutan awam pulak tu. lepas hantar MNG, saya ambil kek yang telah ditempah untuk hantaran dan balik mandi.

malam majlis ~ separuh barang hantaran dah siap.


malam tu, saudara mara saya mula memenuhi rumah saya. beberapa hantaran sudah ummi  dan saya selesaikan. deko hantaran saya pun simple dan biasa-biasa aje. takde apa yang boleh saya cerita kat sini untuk DIY ke hapa ke sebab korang semua mesti lagi kreatif, kan. semua hantaran saya ni gam-gam, tepek-tepek, pin-pin, siappppp.

 main tembak-tembak guna pistol gam


gambar kat bawah ni, sepupu saya yang saya panggil Uda pula menyelesaikan hantaran yang lain iaitu menggubah sirih junjung dan hantaran berbentuk makanan. uda ni lelaki yang berbakat dalam memasak dan gubahan. Uda ni sebaya saya tapi dah jadi tokey kedai makan. saya? tau makan aje. nak masak bagi mertua makan pun terkial-kial apa lagi nak bukak kedai makan. setakat cafe world kat fb boleh la. cehhh....

bukan tangan pengantin...




saya pulak terus sibuk dengan benda tu lah, benda ni lah. semua benda saya nak cekidaut. sampaikan ummi dan makcik-makcik saya risaukan saya. mereka takut esok saya pengsan sebab penat hari ni. saya sedapkan hati mereka, insyaAllah Allah mudah kan segalanya esok. saya puas hati sebab saya dah berusaha untuk menjadikan majlis saya lengkap. gambar kat bawah ni pulak bunga telur saya. eh, bukan saya punya telur. maksudnya bunga telur untuk letak kat bunga pahar. tapi saya tak letak telur. saya letak gula-gula. bunga telur ni saya beli kat nilai 3. bunga telur ni kena kembang-kembangkan reben kertas dia bagi cantik sikit lagi sebab sebelum ni dia dok terhimpit-himpit dalam kotak.

 terima kasih yaya sebab tolong kembang-kembangkan bunga telur ni.
 ok, dah kembang dan isi gula-gula baru boleh cucuk kat bunga pahar

tapi bila saya semakin galak buat itu benda ini, angah mek (sepupu saya) dan kak ija tangkap saya sebab nak pakaikan saya inai. kwang kwang kwang. jam 10 lepas solat isyak, saya pakai inai dan dipaksa tidur awal. walau kaki dan tangan dah berbalut dengan inai, mata saya tak boleh pejam. teruja  menunggu hari esok atau mungkin terlalu penat seminggu ni uruskan hal-hal majlis saya.

saya masih tercari-cari gambar-gambar lain ketika kami membuat persiapan majlis ni. masa tu tangkap gambar pakai kamera sape ek? maklumlah, masa tu saya takde kamera sebab kamera rosak. (tu la, hang ni mingming. cerita dah basi, baru nak cer kat sini). huhu.

No comments: