kami di hari diabetes sedunia HKL


tahukah anda 14 november adalah hari sambutan diabetes sedunia? hehehe. ecececehhh.

ok, sambil kita flashback berkenaan hari bersejarah saya, saya selitkan juga cerita terkini. yang current punye. semalam, hari ahad, 14 November adalah hari sambutan hari sambutan diabetes sedunia. tahun ini, Hospital Kuala Lumpur (HKL) telah menganjurkan satu program menyambut hari diabetes ini di Tasik Titiwangsa. 

dari bulan lepas lagi apit telah mengingatkan saya program ini. selaku kak long yang prihatin lagi rupawan, saya memenuhi keinginan adik saya untuk membawa beliau hadir ke tempat kejadian.  maka, seawal pagi kami telah tiba di tasik titiwangsa. 

ada macam-macam program disediakan untuk hari sambutan diabetes ini. ada sukaneka untuk dewasa, ada peraduan mewarna untuk anak-anak kecil, ada pop kuiz. ada juga disediakan pemeriksaan kesihatan percuma. kalau kamu nak tahu, adik saya, apit merupakan pesakit diabetes sejak 6 tahun yang lalu iaitu ketika beliau darjah 4 intan. hihi. siap sebut nama kelas pulak. nama sekolah tak payah sebutlah ye.

6 tahun yang lalu, kami sekeluarga seakan tak percaya apit yang cilik itu sudah menghidap diabetes. ini kerana keluarga ummi dan ayah tiada sejarah penyakit kencing manis ini. ayah mula menyalahkan dirinya kerana membiarkan apit gemarkan ais krim dan coklat. bagi saya, ais krim dan coklat memang sinonim dengan kanak-kanak. jadi , apakah sebenarnya diabetes ini?

diabetes bererti glukosa darah terlalu tinggi. diabetes terbahagi kepada 2 jenis iaitu jenis 1 dan jenis 2. 

diabetes jenis 1 boleh pada semua peringkat usia tetapi ia sering berlaku kepada kanak-kanak dan remaja. untuk diabetes jenis 1, sel khusus yang disebut sel beta di pankreas mereka menghasilkan insulin yang sangat sedikit atau tidak dapat menghasilkan insulin. Insulin adalah hormon yang diperlukan untuk memindahkan gula darah (glukosa) ke dalam sel, di mana disimpan dan kemudian digunakan untuk tenaga. tanpa insulin yang cukup, glukosa akan terkumpul di dalam aliran darah dan tidak pergi ke dalam sel. maka tubuh seseorang tidak dapat menggunakan glukosa untuk tenaga.


antara simptom-simptomnya adalah:

    * Menjadi sangat haus
    
* Kerap buang air kecil
    
* Merasa sangat lapar atau cepat penat
    
* Kehilangan berat badan tanpa berusaha
    
* Lambat sembuh luka
    
* Kehilangan rasa di kaki 
    * Penglihatan kabur

setiap orang memerlukan insulin tetapi tubuh pesakit diabetes 1 tidak dapat membuat insulin sendiri. maka, mereka perlu mengambil insulin setiap hari melalui suntikan insulin dari 1 hingga 4 kali sehari.


selepas penerangan doktor, ayah semakin tenang. kami juga barulah faham, apit diabetes bukan suka makan makanan manis tetapi sistem tubuh badannya yang tidak dapat membuat insulin. saya masih ingat lagi, ketika pertama kali apit dimasukkan ke wad setelah disahkan menghidapi diabetes, saya, nana, ummi dan ayah saling mengganti menjaga apit di wad kanak-kanak HKL. tetapi paling saya kecil hati, apabila ada sesetengah pakcik makcik saya yang sound apit ketika datang melawat di wad.

"tu lah.....banyak makan ais krim. suka makan coklat," ungkapan ini yang diucap mereka ketika melawat apit.

saya sangat berkecil hati. bagi saya, ais krim dan coklat memang sinonim dengan kanak-kanak. siapalah yang tak gemarkan benda manis. orang-orang dewasa dan tua pun tidak dapat mengawal keinginan menikmati makanan manis. apit kena kencing manis bukan macam kebanyakan orang-orang tua tu, yg kena kencing manis sebab banyak makan benda manis. itu dipanggil diabetes jenis 2, yang kebanyakan berlaku pada usia 45 tahun ke atas. walaupun pankreas mereka dapat membuat insulin sendiri tetapi kandungan gula dalam darah mereka yang sangat tinggi menyebabkan pankreas mereka perlu menghasilkan insulin lebih banyak dan lebih, kerana insulin yang dihasilkan tidak cukup untuk memenuhi permintaan tubuh mereka.

apalah perasaan anak kecil berusia 10 tahun seperti apit apabila kalian datang melawatnya mengucapkan sedemikian? apit tidak obesiti seperti kanak-kanak diabetes lain. apit tidak perlu disalahkan. kita perlu terima dan redha yang ini adalah bahagian apit. bahagian kita, tak tahu lagi kan?

ok lah, itu cerita 6 tahun lampau. kalau tuan bijak bestari, adik saya kini umur berapa? haaa....pandaiiii. apit kini sudah menginjak 15 tahun. adik i dah bujang, youuuu.

apit


sekarang, mari ikut saya buat pemeriksaan kesihatan percuma.

kena la daftar dulu

 

lepas daftar, dapat kad dan beratur untuk giliran


ukur ketinggian dan berat untuk kira BMI


ukur pinggang


periksa tekanan darah



periksa kandungan gula



alhamdulillah, gula normal. tapi tinggi saya dah naik 3 cm laaaa. cayalah!



pemeriksa kesihatan pening bila melihat keputusan pada kad ini. kalau orang tengok badan MNG mesti tak percaya dengan hasil pemeriksaan MNG. tekanan darah normal. gula pun normal. cuma BMI je tak berapa cunnnn sangat apapun, alhamdulillah dan perlu berjaga-jaga. 

Mencegah itu kan lebih baik dari merawat?

No comments: