belajar menjahit


saya ketagih menjahit daaa....



haaa, dlm entri sblm ni saya prnh ckp nk cite apa ativiti saya lps resign hr tu, kan...ni saya nk cite la ni...

alkisahnye mcm ni... kat rumah saya ada mesin jahit tp saya x pandai nk guna. hanya ummi dan adik PP, angah je yg pandai.
teringin jugak nk buat baju sendiri. alhamdulillah, terima kasih Ya Allah kerana memberi hambaMU ini kemudahan melalui adanya google. yezza...maklumat kini semua di hujung jari. setelah meng-google, akhirnya saya tertarik utk mendaftar kursus jahitan di sebuah sekolah jahitan. sbnrnye byk tmpt yg menawarkan kursus jahitan ni tp kebanyakannya masa belajar x ngam dgn saya sbb kelas hanya 1 minggu sekali selama 4 bulan. akhirnya, jumpa gak sekolah menjahit yg menyediakan kelas pada hari bekerja. yeay!

maka bermulalah episod saya sbg pelajar tetapi rutin saya masih sama seperti masa bekerja dahulu yakni kena keluar rumah jam 6.30 pg utk sama2 berebut Putra LRT di WM. Kelas saya bermula jam 9 pagi hingga jam 4.30 ptg, setiap hr Isnin hingga Jumaat. waktu pagi je la kena berasak sket mcm sardin, nsb baik pagi2 semua org tgh wangi lg. hehe. dan untung jugak saya ni kecik molek orgnya sbb sudah beberapa kali org di sekeliling akan beri laluan kpd saya supaya dpt memegang tiang utk mengelakkan saya terjatuh atau ditolak ketika org lain keluar masuk perut tren. terima kasih rakyat Malaysia, anda mmg prihatin.
belajar memotong kain mengikut pola

waktu balik tiada masalah sbb saya balik sblm org2 opis balik. kelas saya habis jam 4.30, bas akan lalu kat bus stop yg menghala ke putra TP jam 4.40 ptg dan akan tiba di stesen putra TP jam 4.50 ptg. hmmm, begitulah rutin saya setiap hari kecuali hr sabtu dan ahad. ye la, kasi can la saya nk rehat2, gi kenduri kawen, dating2 hehe.
siap dipotong mengikut pola

kalau hari yg saya ada intebiu keje, saya bgtau awal2 kat cikgu yg saya x dpt dtg pd hari tersebut. Cikgu mmg baik dan sabar. Lagi2 dpt pelajar yg buta huruf, buta kayu psl jahit2 mcm saya ni.


saya mmg lembab ms blaja menjahit. mana tak nye, asik nk kena tetas aje bila menjahit. ye la, jahit asik sengettt aje sbb x biasa lg guna mesin jahit. kalau ikutkan dlm jadual, sepasang baju cuma belajar dlm 3 hari sahaja tp hmmm....seminggu lebih utk sepasang baju (ckp je la, 2 minggu.hehe).dh siap sepasang, cikgu suruh buat sepasang lagi supaya saya x lupa dan dpt mahirkan lg. seingat saya, kali terakhir saya guna mesin jahit masa projek jahitan tingkatan 3 utk subjek Kemahiran Hidup dulu. tp ms tu saya dpt A lah,kannn...
belum cantum lagi



tadaaaa....dh siapppp :)

rs mcm seronok pulak menjahit ni sbnrnye. ternyatalah practice make perfect. maka terhasillah 2 helai bj kurung saya sepanjang bersekolah kat situ. masa nk siapkan bj yg pertama dulu, ambik masa agak lama. Punyalah terhegeh-hegeh menjahit tp utk baju yg kedua, saya sudah tunjukkan peningkatan. dh pandai sket la, kannn. ms 1st time tu blur lg camne nk guna mesin. lgpun, ms tu saya baru nk kenal2 dgn mesin tu. org ckp, nk cari chemistry. hihihi.
kalau dulu, ni workstation saya ms kat opis

tp ni la workstation saya skang ni...hehe



baju kedua dh siappp

kalau ms mula2 masuk kelas belajar ja
hit hr tu, saya rs takut je nk pegang mesin jahit tu. rasa mcm nk demam. tp skang, mesin tu pulak yg demam kalau dlm sehari saya x pegang dia. hehe. poyo la mingming ni. tampo kang.

saya mmg asik rs mcm ketagih je nk menjahit dan juga saya suka main guna mesin jahit tepi. mmg rs seronok je bila menjahit. apalagi bila dh siap dan boleh dipakai. hmm, anak menantu sapa lah ni. bertuah sungguh emak MNG kerana bakal menantunya ini dah la comey-lote penuh kesopanan, pandai menjahit pulak tu. ellehhh, mentang2 la MNG x tau yg aweknya yg terchenta ini punya blog. kalau MNG baca ayat td mesti dia nk muntah. hahaha. saya juga dpt agak apa yg adik2 saya akan katakan tatkala membaca ayat2 saya td. spt biasa, mereka akan cakap, Along poyo. tak pun mereka akan cakap, Along gedik. ngehngehngeh.

Ummi x menyangka saya pandai boleh menjahit. apalagi saya sbg empunya badan, lg la x menyangka yg saya punya chemistry dgn mesin jahit dan kini ketagih pulak. hihihi. saya mmg sangat cemburu melihat kaum Adam pandai menjahit tau.

antara pelajar2 di sekolah menjahit


moral of the story, sesuatu perkara yg sukar itu menjadi senang seandai kita buat dgn ikhlas, sabar dan terus berusaha. chaiyok!


ya, skang ni saya tgh plan nk buat baju kurung moden utk PP gayakan di hari bahagia Kak Nor bulan 5 ni :)

1 comment:

Xora said...

kat mane belajar menjahit? nk tau address!!