pertemuan yg menduga aka temuduga: episod II


semalam (4 feb) saya g cyberjaya sbb ada interview tp maaf ye nama kampeni tersebut terpaksa dirahsiakan. saya x pernah ke cyberjaya tp pernah ke Putrajaya. saya plan nk naik public transport je sbb malas betul nk drive sorg2. so pd mlm sblm interview itu, saya call Baen (skulmet ms skola rndh) sbb Baen naik bas rapid g keje kat cyberjaya.

"baen, ko g keje kat cyberjaya tu naik bas kan?"

"hak ah. nape?"

"alaaaa, aku ada interview kat cyberjaya la esok. kalau naik bas senang x?"

"apasal ko x mo drive? ko interview kat mana?"

"aku malas la nk drive," saya pun memberitahu nama kampeni tersebut kpd Baen.

"better ko drive je la sbb tmpt yg interview ko tu jauh dr terminal bas. lain la aku, terminal bas tu mmg betul2 dkt dgn tmpt aku keje"

"oooo ye ke. kalau dr rumah kite ni camne ek nk g sana?"

Baen pun memberi beberapa alternatif jalan yg blh saya pilih utk sampai ke destinasi.

"interview kul bape?"

"kul 2pm"

"x de hal la, jln clear time tu" kata Baen sblm mengakhiri perbualan.

saya ada call Ixa (junior ms uni dulu) untuk bertanyakan arah sbb ixa pun keje kat cyberjaya. dpt saya teka yg Ixa pastinya x mahu mengangkat panggilan saya sbb dia pastinya x mengenali no yg tertera di telefon bimbit beliau. akhirnya ixa sambut jua panggilan saya. sbnrnye saya dh lama x contact ixa tp saya selalu mengikuti perkembangan dia melalui blog beliau sejak blognya di frenster lg. maka sbb itu, saya hampir terlupa bertanya khabar dan bermukaddimah terlebih dahulu ketika menelefon beliau pd mlm itu. maaf ye ixa. tp yg pasti ixa masih spt dahulu - bercakap sungguh laju. hehehe...

pagi itu dlm kul 10.30am PP bersiap2 untuk ke cyberjaya. dengan lafaz bismillah, saya mulakan perjalanan.

bertemankan peta yg setia di sisi menjadi co-pilot :)

saya singgah isi minyak dulu. saya suka g esso yg kat MRR2 tu sbb ada abg2 or pakcik yg akan tolong bagi Road Runner minum. kat petrol pam lain PP kena isi sendiri (kecuali kalau g pam minyak dgn MNG-dia yg akan tlg isikan minyak beserta ongkosnya lagiiii).

pengalaman saya isi minyak sendiri mmg sengal. kejadian ni br je berlaku ms CNY baru2 ni. saya isi minyak RM 30 kat sebuah stesen minyak (yg kena isi sendiri). tiba2 perut Road Runner dh penuh ketika mencecah rm27 bape sen ntah ms tu. makanya dia menendang hos tu beberapa kali dan saya try tekan lg smpi x perasan minyak dh melimpah2 keluar dr perut road runner tu sbb ms saya isi minyak tu, mata saya melilau tgk tmpt lain. saya hanya perasan ms nk keluarkan hos tu dr perut Road Runner sbb dh betul2 stop kat RM30. adoiiiii, sengal betul ms tu rsnye.

saya pun terhegeh2 angkat penyiram pokok bunga yg penuh berisi air yg disediakan berhampiran dan simbah ke atas minyak yg tertumpah. terus call MNG (biasa la nk ngadu, saya kan ngada2 sket). MNG cakap, x pe la terbuang minyak yg 2-3 ringgit. yg penting, pengalaman tu. so lps ni PP akan lbh berhati2, kan.

betul, betul, betul (sila baca dgn nada upin-ipin). lps kejadian tu, saya terus berhati2, x mau ia berulang lg. org jawa kata, learn from mistake....

saya meneruskan perjalanan dgn mengikut signboard. smpi kat pandan, dh xde nama Putrajaya kat sign board. terus je redah ke dpn. x lama lps tu nmpk signboard susur ke seri kembangan,putrajaya beberapa meter di hadapan. tp sekali terlepas daaa susur keluar tu. saya dh cuak.

x pe, terus je ke dpn. mana tau ada jln kat dpn. saya hampir nk masuk seremban highway td tp ms nk masuk tu rs x sedap ati, terus kansel. saya ke dpn lg. nmpk signboard putrajaya,cyberjaya,klia. saya lega. saya susur masuk ke highway tersebut yg diberi nama Maju Expressway (MEX). punye lah tinggi nk naik hiway ni. betul ke jalan ni? soalan yg sama berulang2 bermain di kepala. redah je lahhhh.

akhirnya lega bila nmpk signboard cyberjaya. mksdnye saya berada di jln yg benarrrrr.



kalau nk tau, saya ni suka berangan. tgh driving pun saya blh berangan (lg la kalau drive sorg2). sbb tu hr tu, MNG geleng kepala sambil gelak2 je kat tmpt co-pilot dgr saya pot pet pot pet x henti2 sambil driving. kalau saya diam je ms driving, secara otomatiknya saya mula lah start dreaming. rs mcm fikiran tu merewang2 je, then akan tersedar secara tiba2 bila terasa kete yg dipandu terasa laju. oh, ini sungguh merbahaya, kan....

agaknya sbb dh terbiasa bila naik bas, fikiran saya mula menerawang ke mana2 ntah ketika menikmati pemandangan di luar. so terbawak2 la ms drive kete. tp yg saya perasan, ini semua hanya terjadi kalau saya drive sorg2, xde org borak2 dgn saya, DJ radio pot pet ntah pape + bukak lagu x best.

at last, smpi dahhhhh ke tmpt kejadian....saya toleh muka jam di tgn kiri. awal sgt2 la pulak. hmmm, x pe lah. kwn2, lihatlah gmbar di bwh, panas betul cuaca di sini kan....

tgh cari parking

saya text iza ajak dia lunch tp dia x dpt join. ye la, b4 ni asik baca blog dia je kan so bila ada chance nk apdet stori-mori secara realiti tv ni, x nk la lpskan peluang kan. ok ixa, meB next time. saya pun tatau ke mana mau meronda kat cyberjaya ni sorg2 (ekceli sbb takut x jumpa jln ke sini balik) so saya pun lepak kat cafe dia - mkn tengahari kat situ. ok gak la, saya kena RM3.50 je pd hari itu.

pilih lauk simple je sbb klu mkn berselera x hengat kang, zzz la jwbnye jap lg


PP nk mkn kat luar ni sbb blh tgk view tp kat luar tu utk org smoking


PP mkn je la kat tmpt ekon ni sambil layan V Channel


lps mkn, mata pun mula la rs mcm mengantuk, kan. lps hampir 1 jam lepak kat cafe, saya g surau. saya toleh jam, baru kul 1pm. azan lg 30min. ntah camne, terlelap sementara duduk2 tunggu azan zohor. ngantuk gile. mmg x leh handle. sib baik jam 1.35 tu ummi call bertanyakan persediaan saya utk interview lg 1 jam jap lg. lps solat zohor, saya pun terus bersiap2 dan menuju ke receptionist.

so dipendekkan citer, interview ptg tu ok dan memberi feedback positif. seronok berbual dgn interviewer ptg tu - manager berbangsa india yg suka bercerita, cool, sweet, humble, friendly dan lawak jugak orgnye. interview ptg tu agak lama jugak tp x terasa mcm lama pun. ms nk balik tu, dia tanya samada tau jln utk balik? saya dgn yakinnya menjawab, yezza.

tp ms terpandangkan map dlm kete, timbul niat utk ronda2 dgn Road Runner kat cyberjaya ni. niat2 nk meronda kat cyberjaya, terus tertembus ke putrajaya. bila dh masuk kat putrajaya, terus buat kptsn utk terus balik je dan cari signboard ke KL. malas nak round2 putrajaya sbb dh beberapa kali dtg sini pun (ellehhh, berlagak. tp x prnh ingat pun jalan ke sini.huhu)
yeay! dh nmpk signboard KL...(tp tersesat jua.hohoho)

pusing2 cari signboard nk masuk hiway yg saya dtg pg td, ntah camne termasuk kat LDP dan tembus ke puchong. dr puchong, saya tekad cari jln ke federal hiway tp langsung menyimpang ke USJ yg saya sdri x arif langsung area USJ ni. saya hentam redah lah jugak. saya cari jln dr USJ itu ke arah opis saya dan at last, jumpe opis PP. so bila dh jumpe opis, dh tau la jalan nk balik rumah. hoye! hoye!

kdg2 rs saya ni mcm x de sense of direction. contohnya saya x ingat jln dr rumah nk g hiway seremban sdgkan dh beratus2 kali (meB berjuta kali) dh lalu jln tu dgn family utk blk kg. 1 lg cth, jln dr rumah nk g opis kat subang. awal2 ms bwk kete dulu, bape kali saya sesat nk g opis. hmm....byk lg la jalan yg dh byk kali lalu tp saya seakan x prnh lalu jalan tersebut ketika saya perlu ke tmpt itu dan saya mesti sesat. (faham ke apa yg saya try bgtau ni?). tp kalau naik bas kat KL ni, saya mcm terer dan konfiden.

xpe la, yg penting selamat sampai di rumah. hahaha. pjalanan pergi cuma ambil masa 40 minit je tp 2 jam utk perjalanan balik. so if ada rezeki, saya akan dipanggil utk 2nd interview dlm 2-3 minggu lg. khamis dpn, saya ada 1 lg interview dgn sebuah bdn berkanun di ibukota cinta. harap2 x clash dgn mana2 interview dr sykt swasta.

td kak iza call, confirmkan utk g mkn2 esok. bos lama, Mdm Kath nk belanje mkn lorrrr.... ekceli segan jugak nk g join mkn2 dgn depa ni. ye la, kite dh bukan team depa tp depa still ajak kite g mkn besar sama2. ni dah 2 kali depa call ajak saya. rs mcm x sedap lak kan nak tolak. lgpun depa ajak2 g makan, hmmm mana bisa PP tolak, donggggg....

3 comments:

ParTy PrinCesS said...

yezza...saya tidak lg bekerja di subang seperti yg anda maklum sblm ini...saya masih lg blh dihubungi melalui no tepon yg lama sbb no hari tu adalah no kampeni...so dh resign, kena la pulang balik no tu, kannnn :)

ngah, bila mau hang out....i dh x se-bz dulu mehhh...bole la jumpe2, minum2, gosip2...hihihi...

Xora said...

saya tau kak wani gi mana pasal saya penah buat site visit ke situ~~~ saya bgtau ye kat semo :P hihih.. akak, sorry, saya memang sejak keja ni, no pelik2 saya tak angkat, tapi masa kak wani call celcom saya terus angkat kan, cuma maxis aje yg takut2 :P insyaAllah if akak dapat aje tempat *tut*, saya bawa akak makan ok?

ParTy PrinCesS said...

ala ixaaaa....jgn la bgtau dulu tmpt kejadian itu...kalau betul ada rejeki kite kat situ nanti, br blh bgtau org kampung...hehehe

mau g makan2...suka ni :)