yee sang


hr jumaat lps, saya memenuhi 1 jemputan mkn2 yg diadakan oleh ex-boss dan dept lama saya (boss yg pertama dan dept saya yg pertama ms mula2 keje dulu sblm dok dept o&g). hmm, terharu sungguh.selalunya ms sayaPP dept dgn diorg dulu, kitorg mkn2 kat restoran makanan ala barat area dkt2 opis je kat subang tp kali ni mereka bertukar citerasa dgn memilih restoran yg menghidangkan makanan cina di area Klang.

ms sampai kat situ, kak iza, kak ros, kak linda dh ada kat situ. saya ke situ dgn menaiki kete BMW Mdm Kath. menu pembukaan kami pd hr itu adalah yee sang. ekceli x pernah dgr pun makanan yg diberi nama yee sang ni, apatah lg melihat makanan tersebut. maka peluang mkn2 free kali ni, saya x kan lpskan peluang utk menikmati yee sang. kesimpulannya, semua yg ada di keliling meja bulat ini (kecuali mdm kath dan ms yee) tidak pernah menjamah yee sang dan semua sgt teruja utk mencubanya.

menurut ms yee (senior exec dept kami - mcm sesuai lak nama dia dgn mknan ni hehe) yg menjadi pengacara x rasmi jale2 cari make (baca: jln2 cr mkn) kali ini, yee sang adalah hidangan wajib ketika CNY dan lazimnya pihak restoran hanya menyediakan hidangan ini ketika bulan CNY sahaja. maka mmg patut la PP mencuba yee sang ini.

Lazimnya, intipati yee sang adalah terdiri drpd bhn2 spt ikan mentah (salmon), hirisan sayur-sayuran spt lobak merah, lobak putih, daun limau, kekacang yg ditumbuk, halia, jus lemon, 5 serbuk rempah dan keropok rangup. Kesemua intipati tersebut kemudiannya akan disusun secara rapi di atas sebuah pinggan.

lps dh susun cantik2 mcm dlm gmbr kat atas ni, yee sang ini akan digaulkan. Tp sebelum menggaul yee sang, sos plum yang mempunyai rasa masam dan manis akan dituangkan ke arah yee sang sebelum disusuli dengan tindakan memicit jus lemon ke arah ikan mentah bertujuan untuk mengurangkan bau hangit dan menyedapkan rasa. Selepas sos itu dituangkan, kini tibalah detik-detik yang dinanti-nantikan oleh semua iaitu acara menggaul yee sang. sila saksikan video yg dirakamkan oleh saya, seorg amatur yg tangannya x dibedong ini khas buat tatapan anda.



Acara menggaul yee sang bukanlah proses menggaul sembarangan kerana ia mempunyai caranya yang tersendiri. Semua intipati yee sang itu kemudian mula digaul bersama menggunakan sebatang penyepit 'chopstick' oleh mereka yang berkumpul di keliling meja bulat.

Ketika acara menggaul yee sang ini berlangsung, mereka yang berkumpul di keliling meja bulat digalakkan untuk menjerit kemakmuran, kesenangan dan permintaan yg baik2 utk semua . Justeru, semakin tinggi yee sang itu diangkat, maka semakin banyaklah kemakmuran dan kesenangan yang bakal dinikmati oleh seseorang sepanjang tahun.

lps yee sang dh licin, kami dihidangkan pula dgn lauk pauk yg sungguh enak. x yah citer byk lg la, tgk gambar ni pun dh blh agak mcm mana situasi saya ms tu yg sgt teruja utk menikmati hidangan tengahari tersebut. (gmbr ketika mkn x dpt diambil kerana saya sgt fokus menikmati makanan tersebut hehe). lps mkn2, kami sempat mengambil gmbr di restoran ini. hanya gambar posing aje yg ada kerana mereka ini seakan x pandai nk ambik gmbr candid. bila saya suruh ambik gambar kali kedua dgn aksi candid, mereka tetap juga posing. hmmm x pe lah janji bahagia. tp hadirin lelaki (en imran dgn azwan) x dpt bersama ketika sesi fotografi ini sbb mereka beredar terlebih dahulu bg menunaikan solat jumaat.

terima kasih yg x terhingga diucapkan pd ex-boss saya, Mdm Kathleen dan semua yg hadir dan berusaha mengadakan farewell party yg express ni. segan pulak saya rasa pd hr tu. korg siap bg hadiah kiut kat PP lg. thanks tauuuu... suka sgt2 :) . saya gelak2 je bila baca ucapan yg korg tulis kat blkg frame kiut ni....

ptg tu - lps balik dr farewell party itu, saya lepak kat klcc sbb dh janji dgn angah nk diskas psl bisnes kat situ. so sementara tunggu angah smpi dr puchong, saya pun snap la sana sini dan kat sinun. motif saya nk ambik gmbr air pancut kat klcc ni tau...bkn nk ambik gmbr mamat 2 org ni tp gmbr ni mcm nk ambik gmbr diorg pulak.

motif: utk ambik gmbr air pancut

hmmm utk mengelakkan motif yg bakal disalah ertikan, saya zoom jauh sket ye. tadaaaa...saya dh zoom jauh sket dah...lihat gmbr ke-2.

sambil2 snap sana sini sinun, saya mkn roti sbg santapan minum ptg sambil memerhatikan aksi manusia di sekitar klcc ini. tgh2 mkn roti kismis, saya didatangi beberapa org (dlm 6-7 org) wanita arab yg berpurdah utk bertanyakan jalan utk ke jln sultan ismail dr klcc. alamak, kalau tanya bab2 jln ni mmg fail sket la. hehe fail byk sbnrnye.

blh je bg direction kalau nk ke situ by using public transport tp al-minah al-arab ini hanya mahu berjalan kaki shj ke jln sultan ismail sbb depa ckp dlm map, dekat je. ntahla, saya pun tatau betul2 dkt atau x sbb biasa la, dlm map semua nmpk dkt. x dapek la eden nk nolong. eden dh torai utk cuba ingat jalan2 yg menuju arah ke tmpt tersebut tp sowi, no idea langsung. tp saya nmpk mereka bertanya org pula. harap2 org itu dpt membantu menunjuk arah kpd mereka.

sambung mkn roti kismis yg tinggal suku dan disusuli dg roti cekelat. yeay! nyummy!
roti kismis yg tinggal suku lg nk habis

lps perut dh penuh, saya pun bjalan la di sekitar tepi kolam tersebut. konon2 nk try ambik gambo air pancut dr pelbagai sudut.hehe. lps ambik gambar air pancut ni (hehe asyik ambik gambar air pancut je dr td - sbb mls nk jln jauh2 maklumlah perut dh penuh 3 roti), baru perasan yg saya dh terambik gambo org tgh posing daaa.


hehe. sowi. x sengaja. saya teringat ms kecik2 dulu, saya dan adik saya sgt teruja menyaksikan pertunjukan air pancut yg berwarna-warni mengikut alunan muzik.

ok la, rsnye xde apa lg citer menarik yg saya nk share kat sini (ellehhh, mcm la cite2 sblm ni menarik sgt). hihihi. sukati la. saya mmg suka bercerita. maklumlah, bakat bercerita tu mmg dh ada dr kecik. kalau jumpe skulmet skola rendah (yg dh lama x jumpe), depa mesti ckp dialog ni bila jumpe kali pertama,"ko dulu suka masuk pertandingan bercerita kan?" hahaha.

ada 2 faktor mengapa kebanyakan mereka suka bertanya kpd saya soalan ini ms pertemuan pertama:
i) sbb fizikal saya dh lain - dulu saya gemuk (layak masuk tarik tali je) skang dh slim youuuuu.... (walau selera makan masih seperti dulu)
ii) sbb saya asyik pot pet pot pet je dr dulu2...hehe

haaaa....psl zmn kanak2 ribena ni kite citer entry lain lah ye :)

2 comments:

miss lee said...

my dear onique!
jomm aaa kite hang out lagik!!!
aku tak kesah!
tapi, pastikan bukan pada hari bekerja k!!
hehehe...
teruja sungguh nak kuar gossip2 lagik!
heeeeeeeee...

ParTy PrinCesS said...

yezza....
sbg seorg penjual grg pisang kecil-kecilan, pastinya saya dpt memahami kesuntukan waktu yg dimiliki oleh org2 yg bekerjaya spt mu,cik angah :)