pertemuan yg menduga aka temuduga: episod III


smlm saya menghadiri 1 sesi temuduga oleh sebuah bdn berkanun kerajaan. sesi temuduga ni agak berlainan dr biasa sbb saya dan semua calon hendaklah menjalani 1 ujian fizikal. kalau ujian ni pass, br blh ke stage yg seterusnya iaitu temuduga.

sblm ni, ada org bgtau saya yg minima berat bg calon perempuan adalah 46kg dengan ketinggian minima 153cm tanpa sepatu utk jwtn ini. untuk pengetahuan kalian, jwtn yg saya apply ni bukanlah jwtn pramugari atau model ye :) tp 1 jwtn ala-ala bdn beruniform (ekceli x sangka lak dipanggil intebiu utk jwtn ni sbb byk sgt yg saya try apply). sbnrnye malas gak nk g intebiu ni memandangkan ketinggian saya yg cenonet ni dan berat bdn yg x naik2 walau punya lah kuat mkn. tp bila fkr2 balik, apa salahnya saya try g intebiu ni memandangkan saya x yah nk apply cuti. so saya dpt alami sendiri drpd mendengar citer2 dr org lain. Parents saya pun terkejut bila tgk saya bersiap pagi2 smlm.

"eh, nk g mana ni?" tanya Ummi ketika melihat saya menuju ke bilik air di awal pg - jam 5.50pg.

"nk g intebiu kat ***** "

"laaaa....pergi ke? ingat x jd nk g"

"ala...saje je nk try" jwb PP sambil sengeh2 kerang.

Ujian akan dimulakan jam 8.30pg dan saya tiba di tempat kejadian jam 8.15pg. Selepas mendaftar di meja pendaftaran, saya duduk la berkumpul kat gelanggang tenis dgn calon2 yg telah lama hadir. semasa duduk2 tu, ada la borak2 dgn calon2 yg lain kat situ.

jam 8.40 pagi, taklimat dimulakan. jumlah calon adalah sebanyak 1++ tp calon2 yg hadir hr ini adalah seramai 65 org. kami dibahagikan kpd beberapa kumpulan untuk menjalani ujian fizikal tersebut. ada kumpulan yg akan mulakan dgn ujian kawad, ujian lari 400m, ujian perubatan dan ujian bangkit+tekan tubi.

Kumpulan saya, mulakan ujian dgn ujian perubatan-ambik ukuran berat, tinggi dan cek mata. ujian mata pass tp yg merungsingkan saya adalah berat yg cuma 40kg dan ketinggian yg 148cm ni. dh sah lah akan kena reject ni tp urusetia kat situ x ckp pape pun. dia suruh habiskan dulu semua ujian ni. mana la tau ada rejeki awak, kata beliau.

saya pun x ksh la sbb saya rs pun bkn nk mengharap sgt kot jwtn ni. lps buat ujian perubatan, group saya ke padang utk ujian larian 400m. masa yg ditetapkan adalah 2 minit bg wanita dan saya berjaya menamatkan larian 400m ini dgn 1minit 30saat. hoye! hoye! meB bg org lain catatan masa 1min 30saat ini bukanlah 1 pencapaian yg memberangsangkan tp bg saya yg bukan seorg ahlil-sukan ni, pastinya ini adalah 1 pencapaian yg boleh saya banggakan utk diri sendiri. clap..clap...clap...

lps larian, kami buat ujian kawad kaki. haha. dh lama betul, x berkawad ni. seingat saya, kali terakhir berkawad adalah ketika semester 2 diploma dulu (2002), kira2 6 thn yg lampau. Urusetia kawad ni pun demo la cara kawad kat kami. mula2 dia suruh kami jalan biasa je.

"awak x yah tgesa-gesa. jln biasa je" kata urusetia tu.

hmm, tahukah dikau encik urusetia, yg saya ni mmg jenis berjalan laju orgnya. saya mmg x prsn pd mulanya tp bila ramai kwn2 saya tegur yg saya ni jalajn laju, baru la saya perasan. sbnrnye, ummi dgn adik2 pun jenis jln laju gak. lg la adik lelaki saya yg study kat utm tu,kitorg mmg x leh nk jln dgn dia. sbb langkah dia lg la besar, mmg x terkejar la. sampaikan ummi saya prnh ckp kat adik, mmg tertinggal la makwe hang esok bila korg bjalan. hehe

lps buat kawad, kitorg buat ujian tekan + bangkit tubi. lps menjalani semua ujian tersebut, kami menunggu masa utk diumumkan sebagai yg berjaya ke peringkat seterusnya atau sebaliknya. akhirnya, keputusan pun diumumkan dan nama saya diumumkan sbg org yg x layak utk ke peringkat seterusnya. dlm hati perasaan gembira mulai terbit. bkn pe, blh terus blk rumah - mandi dan zzzz. yeay! kalau berjaya utk intebiu, saya kena prepare sbb intebiu tu akan dijalankan ptg ni gak.

"awak lari laju, kawad ok tp berat bdn awak x cukup berat la. mmg berat awak 40 kg je ke?" soal seorg urusetia wanita berbangsa india kpd saya.

"ya, berat saya mmg 40kg" jwb PP sambil mengangguk.

"maaflah, sekurang2nya kena 46kg" kata wanita itu.

saya sengeh je dgr jawapan urusetia itu sbb mata saya dh nmpk bantal kat rumah. saya toleh jam. 12 tengahari waktu tempatan.

hmm...x de rejeki eden kek sini. x po lah, at least eden dh torai. nk buek camno, bkn eden x mkn byk. eden mmg kojonya asik makaaaaaannnnn ajo esp mkn nasi tp lopeh meninggalkan alam sweet 17 dulu, berat bdn eden terus susut mendadak dan x naik2. apo kono ntah.

so ada 2 faktor yg menyebabkan saya x layak utk jwtn ni. bkn sbb saya x fit tp sbb:
i)kurang berat
ii)kurang tinggi (maksunye comel la tu kannnnn....hmm,kpd encik 13 May: boleh lah buat pantun perempuan comel lg) hihihi

tp bila fkr2 balik, berat mmg boleh nk adjust utk bg cecah 46 kg tp kalau tinggi x cukup, camno lak nk adjust biar cecah 153cm tu...hehehe...x pe lah, org ckp nanti lps kawen, gemuk la....hmm sampai hr ni pun kaki saya ni terasa lenguh2...mana x nya, punye lah dh lama x jogging tiba2 suruh lari pecut 400m lg tu...mana x terkejut kaki ni...mmg kebanyakan calon yg hadir pun x sangka yg kami perlu menjalani ujian spt ini...kaloriku terbakar suda...hmm mcm ujian tentera lagaknya ye :)

No comments: