pertemuan yg menduga aka temuduga : episod I


mmg byk kali hasrat utk apdet tertangguh dek kerana kekangan waktu yg x mengizinkan...tp hr ini saya apdet jua. almaklumlah, lately ni byk benda yg saya nk setel lps kejadian 'ngeri' di opis tempohari. hehe.

semalam saya g interview kat s alam. interview yg ditetapkan oleh pihak terbabit adalah jam 4pm. so saya inform ummi, saya kena g HQ b4 g s alam. ummi ckp, dia ada miting@2pm kat s alam. so ummi mintak saya hntrkan dia ke lokasi miting. wokehhh...

so kul 11.30am, ambik umi kat skola (my ummi is a teacher). saya smpi HQ jam 12.15pm. selesai urusan di HQ, saya terus meluncur laju meninggalkan perkarangan HQ yg terletak di PJ itu.

then, ummi ajak survey tmpt yg sayank interview jap lg. kami pun mcari dan tmpt yg dicari itu tidaklah sesukar mana. saya tanya ummi nk lunch kat mana. Ummi ajak g mkn kat section 8 sbb ummi ckp prnh mkn kat situ dgn angah dulu tp ummi ckp dia mcm ingat2 lupa lokasi kedai tu. nevamind la my ummi, kite redah je la dgn Road Runner ni. setelah tersalah masuk simpang, akhirnya kami tiba di restoran yg dimaksudkan oleh ummi.

lauk pauk yg dihidangkan amatlah banyak dan menyelerakan lantas membuat mata ini rambang mata memilih utk santapan tengahari itu. kami habis makan jam 1.20pm. nsb baik kami tiba agak awal. kalau x, kena pulak Q panjang dgn org2 ofis yg baru kuar opis. restoran ni terletak berhampiran dgn surau so lps mkn, boleh la g solat kat surau tu.

lps solat kat surau yg ber-ekon tu, terus hntr umi ke lokasi miting kat bwh ni.




then, saya terus ke lokasi interview. Jam 2.30pm saya tiba di lokasi. hmm ada 1 jam 30min lg. kenapalah org ni set interview kul 4pm? entahla...

sementara menunggu kul 4, lepak kat McD berhampiran. ampun ye, saya mmg boikot McD dan geng2 depa ni tp saya nk tumpang duduk cuci mata je sementara tunggu nk interview. x beli apa2 pun walau tergoda jua dengan aroma kentang gorengnya. Tp saya tidak cpt melatah dgn nafsu makan ni (ellehhhh, ye ke ni? hihi).

jam 3.40 PP tiba di Receptionist tmpt kejadian. Receptionist tgh bz bergosip kat tepon.

"hi, good evening. i'm coming for interview" sapaku pd ahso Receptionist berbangsa cina itu.

"sape suruh u dtg interview?" dia ni, tanya ke marah? saya pelik dgn nada beliau.

"yesterday, i got a call from HR..."

"sape yg call u?" belum pun saya hbs ckp, ahso Receptionist ni dh potong.

"if i'm not mistaken, her name is Su"

Receptionist terus call Su dan menyatakan maksud kedatangan saya. lps tu, dia buat dek je kat saya. x suruh duduk ke, buat mcm rumah sdri ke apa ke... saya terus la duduk kat sofa. betul ke ada interview ni? x nmpk pun candidates lain? dh la buat kul 4 lak tu.. hati penuh teka-teki.

10min lama lps tu, keluar la sorg minah ni panggil nama saya. agaknye dia ni la Su yg call smlm tu. saya bingkas bangun dr sofa dan folo la cik Su ni.

"ok, u duduk dulu kat sini ye" kata cik Su sambil meminta saya tunggu di sebuah bilik miting.

15min lps tu, cik su pun dtg dan masuk ke bilik miting tsebut.

"minta maaf lah ye. sepatutnye u x yah dtg hr ni sbb kite dh interview u hr tu kan. mmg u dh shortlisted utk 2nd stage"

saya tergamam mendengar butir bicara cik su. begitu mudah melafazkan maaf. tahukah dikau yg rumahku terletak jauh di sinun.

"i tot today is 2nd stage 4 interview. x blh ke buat hr ni je?"

"i dh try cari panel utk 2nd interview tp dia x ada la." ye ke ni? kelentong la tuuu

"so bila 2nd interview tu?" nada suara saya tenang. saya cuba cool dan tidak mahu menunjukkan rs amarah yg membara. tak la marah kot tp bengang laaa kannn....dh la receptionist kerek.

"meB next wik. so nanti i call u la. sori sgt2 sbb u punye form ni dh bercampur2 la. i pun dh pening, byk sgt"

hmmm sabo je lah. kalau saya ckp byk pun x guna sbb benda dh jd. nk marah kang, nanti dia x call lak next wik.

tika ini terngiang2 pula di telinga ini pesanan ummi yg selalu dipesan kepada kami adik beradik, apa2 mslh jd, cuba terima dgn hati terbuka dan redha.

sabar, sabar-kata hati.

adoi haiiii....buang masa betul laaaa...teringat kata2 feveret abg ajip, "wasting my f***kin time" :)

x pe la, ada la hikmahnye ni....cuma kite sbg manusia biasa yg x dpt merungkai hikmah di sebalik sesuatu kejadian.

saya terus ke lokasi miting ummi untuk PP untuk jemput umi dan sama2 pulang ke rumah....

smpi kat federal hiway area subang, hujan sgt lebat dan byk kereta mula perlahankan kenderaan masing2. ummi berulang kali berselawat agar dipermudahkan perjalanan pulang kami kerana hujan sgt lebat dan jalanraya seakan banjir.

alhamdulillah, kami slmt smpi di rumah....dan sempat la tgk spa Q (cite ni PP br smpt folo 2 episod je). hahaha....

No comments: