progress


year end sale dtg lg...makanya saya kira inilah masanya yg sesuai untuk saya dan MNG membeli barang2 hantaran kami. oh ya, sebelum itu saya senaraikan barang2 hantaran kami:

barang hantaran untuk MNG:

1) sireh junjung
2) buku agama + sejadah
3) baju kemeja + tali leher
4) seluar slack + tali pinggang
5) set wangian + set mandian
6) jam tangan
7) kasut + stokin
8) kek
9) coklat + biskut

barang hantaran untuk saya:
1) tepak sireh
2) mas kawen + cincin
3) telekong + tafsir AQ
4) set wangian + set mandian
5) beg + kasut
6) jam tangan
7) buah-buahan


minggu lepas set wangian dan mandian untuk kami telah selamat dibeli. semalam, kami beli kasut + beg untuk saya. tak lupa juga, kasut untuk MNG. saya sgt suka kasut + beg itu. mcm sweet aje. tak sabar nk tgk ianya di hias di dulang hantaran. mcm tak sabar jugak nk tepek kat blog ni gmbr brg2 yg telah dibeli. tp mcm tak surprise pulak, kan. hehe.

hujung minggu ni kami akan teruskan aktiviti membeli-belah untuk barang2 lain pula. perancangan awal, mekap menjadi antara brg hantaran saya. tp saya minta MNG tukarkan ia dgn seutas jam tangan untuk saya. ini kerana saya sendiri tidak suka bermekap dan jarang menggunakan brg mekap. lgpun, jam tangan lebih tahan lama dr brg mekap. itu pendapat saya lah. pendapat org lain, ia mungkin perlu. terpulang pada citarasa masing2, kan.

hmmm, apa lg ye progress? duit deposit katering juga telah dibayar pada hari sabtu baru2 ini. minggu sebelumnya, katerer itu memberi kami food testing. alhamdulillah, sedap. maka saya tidak teragak-agak untuk terus booking tarikh dgn beliau. saya juga dah beri bonda MNG mencuba merasa masakan katerer ini tp keputusan masih belum dibuat oleh keluarga sebelah MNG. ini kerana lokasi kediaman MNG yg terletak agak jauh dr lokasi katerer. tp nama katerer atau senarai vendor akan saya maklumkan selepas majlis lah ye. boleh saya bg rate dan recommendation sekali nanti.

untuk baju, mekap dan pelamin pun kami dah pergi berbincang dan booking dgn kak andam pada awal disember. kak andam ini menamakan dirinya sebagai kak ros. kami ambil terus pakej dgn kak ros lps berbincang dan tengok pakej baju yg disediakan. ternyata pakej yg kami ambil masih dlm lingkungan bajet kami. pakej yg kami ambil adalah:

- sewaan 3 helai baju (nikah, sanding majlis sebelah P, sanding majlis sebelah L)
- mekap (3 kali)
- pelamin (majlis sblh P)

pada mulanya, kami merancang mahu menempah baju nikah tp lps fikir 40 kali dan bertanyakan pendapat pada ummi, kami mengambil keputusan untuk menyewa sahaja pakaian untuk nikah. sebelum kami bersepakat memilih kak ros sebagai vendor rasmi kami bg persalinan dan andaman, kami juga ada survey di tempat lain tetapi tiada vendor yg kami jumpa yg mampu memberi pakej dgn harga seperti yg ditawarkan oleh kak ros. tambahan pula, kak ros mahu membuatkan baju baru untuk kedua-dua belah majlis untuk kami. syukurrrr, sukaaaaa sgt. ye lah, dgn bajet yg boleh dikategorikan sbg ciput untuk 3 persalinan dan 3x mekap, pastinya saya tidak mengharapkan baju baru dibuat untuk saya. tetapi apabila kak ros sendiri menyatakan hasrat itu, saya teruja. kami juga telah berbincang berkenaan design baju kami dgn kak ros.

kami juga telah pun buat keputusan tentang warna tema:
saya - ungu kundang + putih
MNG - biru

insyaAllah petang ini, kami ada briefing dgn vendor utk kad kami.
harapnya semua berjalan spt yg dirancangkan.

kata seorang kawan saya, Rynna kepada saya:
" wedding ko lmbt lg, 5-6 bulan lg...tp dh byk benda ko buat eh"

hah? lmbt lg? tak la lmbt sgt kot. 5 bulan tu pun sekejap aje kot. ni pun dh tengah bulan 12. kalau dia bukak blog bride2be yg lain kat sini, dia dpt tau realiti sebenar. ada yg 1 tahun lg nk kawen pun dh buat perancangan mcm2. tak salah nak merancang awal, kan? ia lebih baik dr buat last minute. tak pening kepala, tak kelam kabut.

saya buat perancangan saya berkenaan majlis saya ni pun lps saya dh berjumpa dgn bonda MNG pada hari raya baru2 ini. sebelum ni, saya hanya rajin baca blog bride2be aje tp sekarang saya mencatat sendiri perjalanan yg saya lalui untuk persiapan majlis saya.

maklumlah, saya dan MNG urus sendiri semua urusan dan yg paling penting urusan kewangannya juga hasil simpanan kami sendiri. makanya, kami perlu merancang awal untuk memastikan semuanya berjalan lancar dan masih dlm angka2 bajet kami.

oklah, sampai sini dulu. tadaaaa

2 comments:

myazu said...

salams..
dah byk progress nmpak..gud gud hehe..
bOle tak share bape harga package sewa baju, makeup ngn pelamin awk dapat tu..sy nk survey2 harga gak nih..thanks

mingming said...

myazu...

maaf lmbt balas...utk detail, emelkan pd saya ye:
cikmingming@gmail.com